negende maand - Reisverslag uit Xinji, China van Martijn Willms - WaarBenJij.nu negende maand - Reisverslag uit Xinji, China van Martijn Willms - WaarBenJij.nu

negende maand

Blijf op de hoogte en volg Martijn

02 Augustus 2015 | China, Xinji

negende maand

Na de eerste week van het voorbereiden van competitie met bijna alleen maar vormen oefenen in plaats van normale lessen, hadden we in het weekend een mooi pokeravondje met bier dat we kregen van de amerikanen omdat het 4 juli was. We zouden een kampvuur maken en bbquen maar het was te droog en winderig buiten dus dit was een mooi alternatief.

na het weekend gingen we weer verder met de training en op woensdag hadden we een kleine performance in een dorp vlakbij. Het was een soort talentenshow waar de dames verschillende dansacts deden en de mannen kungfu dingen deden. Alleen was het podium veelste klein en tapijt slipte weg dus we moesten beetje improviseren en het ging niet zo goed eerlijk gezegd maar het viel niet echt op bij het publiek dus dat was een meevaller. Daarna hadden we een lunch met alle andere performers en was het al met al wel een geslaagd daggie.

De dagen erna kreeg bijna iedereen last van zijn maag en voelden we ons niet zo goed maar we weten nog steeds niet hoe het kwam. Het kon de lunch zijn na de performance, of big pizza in het weekend of de dumplings die we hadden gegeten of alle 3 haha. En daar boven op ging ik nog door mijn enkel ook op vrijdag dus kon niet goed trainen, en met nog een week te gaan tot de competitie kon ik dat niet gebruiken. De hele week was het beetje half trainen en half zitten vanwege me maag en enkel en kon ook mijn grading ook niet doen op woensdag alleen de groupform. Maar op donderdag was me maag zo goed als over dus dat was tenminste 1 ding.

Vrijdag was het dan tijd om naar de competitie te gaan na een busreis van 5 uur kwamen we aan in Zhen Jiang waar de competitie was. We kwamen aan in het begin van de middag dus hadden we nog veel tijd om de stad te bezichtigen. Dus na een tijdje te hebben rondgelopen en veel gegeten gingen we vroeg naar bed om uitgerust de competitie in te gaan. De volgende ochtend begon met een goed ontbijt in het hotel en rond een uur of 8 gingen we naar de competitie. Toen we aankwamen was er een kleine openings ceremonie en moesten we in lijnen gaan staan in de zaal. De zaal was beetje net zoals sporthal de sluis of `t spil alleen met grote tribunes rondom. Er waren 4 plekken waar je kon performen met elke plek een eigen jury. Daarna gingen we naar voren om een grootmeester in kungfu te ontmoeten die master Bao kon. Het was een oude man met witte baard en in een gewaad zoals je in de films altijd ziet dus dat was wel leuk. Toen kregen we het tijdsschema en bleek dat we als 1 van de eerste waren met onze groupform.

Na de groep van master Tang een oude meester van onze school die nu een eigen school had waren wij aan de beurt. Alles verliep goed en de jury gaf ons een 8,5 dus dat was wel goed, helemaal toen we erachter kwamen dat hoogste cijfer een 9 is. Na een uurtje hebben te zitten kijken naar de andere deelnemers was het tijd voor onze wapen vormen 1 had de monkeystaff en straightsword, 1 had de pudao, 1 had de staff, 1 had dubble broadsword en ik had een broadsword. Het ging bij iedereen goed, alleen vergat ik een deel van de vorm maar dat viel niet op bij de jury en ze gaven ons allemaal rond de 8,5. Daarna nog even gekeken en konden we ergens gaan lunchen want wij waren pas weer aan de beurt in het einde van de middag. Dus na de lunch en paar uurtjes naar de ander hebben gekeken was het tijd voor onze fist forms. 1 van ons deed de 7 star fist een ander de continues fist en ik de snake fist. En deze ging super goed voor ons allemaal en weer hadden we hoge cijfers rond de 8,5. Daarna deed master Tang ook nog een fist form voor de grap en het zag er geweldig uit en als ie mee had gedaan had ie een 8,8 gehad het hoogste cijfer dat ik zag vandaag. Na heel veel foto`s met ander deelnemers en de meesters was de competitie afgelopen en sloten we de dag af met een goed diner. De volgende dag gingen we weer terug naar onze school maar niet vordat we al onze medailes in ontvangst namen. Er was wat vertraging met de ceremonie dus dat zou een paar dagen later gebeuren maar daar konden wij niet op wachten dus had master Bao onze certificaat en medailes opgehaald. We hadden goud met groupform en de rest was ook goud of zilver.

We namen afscheid van 1 van de studenten want die ging naar shanghai en daarna richting huis en de rest van ons stapten weer op de bus naar onze school. De maandag begon weer als normaal en het was weer even wennen maar nu zijn we weer gewend aan de oude routine ook kregen we er 2 nieuwe studenten bij aan het einde van de maand 1 uit Engeland en 1 uit Belgie. Dus nu zijn we met 9 man.

De volgende maand gaan er veel studenten weer naar huis en krijgen we er ook weer een paar bij en na de shaolin temple en de competitie wordt dit een vrij rustige maand.

• 03 Augustus 2015 - 08:17

Frans Willms:

Het is weer een mooi verslag en hele gave foto,s. En wat is het toch geweldig dat jullie met mekaar zoveel mediales hebben gehaald. Maak er nu maar een rustige maand van na 2 drukke maanden .groetjes je vader

• 26 Augustus 2015 - 12:51

Adrie Willms:

beetje late reactie vanwege de vakantie, te weinig WiFi!!
    Natuurlijk had ik wel verwacht dat jij/jullie in de prijzen zouden vallen, tenslotte werken jullie er hard voor. Ik zou je vader alvastvragen om een prijzenkast te timmeren voor als je terug bent. Succes verder met de afronding van je opleiding..