perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Martijn Willms - WaarBenJij.nu perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Martijn Willms - WaarBenJij.nu

perth

Door: hkmoranW0

Blijf op de hoogte en volg Martijn

07 Februari 2012 | Australië, Perth

Perth

Eindelijk na een lange reis langs de westkust zijn we dan aangekomen voor een korte vakantie in Perth. Martijn heeft hier familie wonen (neef van zijn opa) en daar hebben wij eerder contact mee opgenomen of wij hun konden bezoeken en mischien ook konden slapen. We zijn dus meteen vrijdag avond met behulp van de tom tom naar hun toegereden, en we werden meteen gastvrij ontvangen met een biertje en een echt australisch fish & chips avondgerecht. Onder het eten konden we John en Lynn een beetje leren kennen. Martijn vertelde over het surfen wat hij hier graag zou willen leren. Perth heeft 1 van de beste stranden voor surflessen. Zo belde John dus ook meteen zijn zoon op (Graham) of hij morgen wat de doen had. Er waren nog geen plannen dus was de afspraak gemaakt om ons zaterdag rond 9 uur op te halen. Zo gezegt zo gedaan. we hebben kennis gemaakt met Graham en die nam ons mee met zijn dochter (4 jaar) voor een ochtendje strand. Hier aangekomen wist graham dat er surflessen werden gegeven en hij liep dus ook meteen op deze man af. Het kwam goed uit want er was nog 1 plek over en de les begon over een halfuurtje. In die tussentijd gingen we alvast even de zee en het strand verkennen. Toen het voor Martijn tijd was om anderhalf uur te lessen ging Luuk even een rondje hardlopen langs het strand. Rond een uurtje of 11 was Martijn klaar en vond het zo leuk dat hij zich meteen voor morgen weer had opgegeven! We hebben ons even afgespoelt en zijn in de stad nog even wat met Graham en zijn dochter gaan eten. Rond de midag weer veilig thuis afgezet, zijn we met met John en Lynn nog even naar het grote Kings park gegaan. We hebben even een mooi rondje gelopen en ondertussen had je verschillende uitkijkpunten over de stad en over de breede Swan river. Dit leverde weer een aantal mooie foto's op van Perth. We hebben s`avonds nog gezellig wat t.v gekeken.

Na deze mooie eerste dag zijn we zondag ochtend weer vertrokken naar het strand om te sporten (Martijn surfen Luuk hardlopen). Na deze sportieve ochtend zijn we rond de midag met John en Lynn naar het ship wreck museum gegaan. Hier konden we veel historie vinden over de vroegere nederlandse schepen die verloren zijn gegaan langs de westkust. Dit was best interessant. Weer terug in de auto kregen we te horen dat we bij Bradley (zoon) langs gingen om lekker te barbequen. Na kennis gemaakt te hebben met Bradley en zijn vrouw Annet hebben we wat tennis gekeken en wat biertjes gedronken. Hun zoon James kwam thuis (16) en hebben met hem even een duik genomen in hun zwembad. Zo vertelde James dat hij op een boot werk richting Rottnest island. Dit is 45 min. varen vanaf Perth. Dus als wij hier heen zouden gaan konden we pittig wat korting krijgen. Ondertussen was het eten klaar en zaten we mooi aan op het dakterras. We hadden met James afgesproken dat we dinsdag naar rottnest gaan en dat hij dan korting kon regelen. Even later kwam hun dochter Anika thuis met haar vriend van een feesje en waren een beetje lam. Zelf hadden we ook al wat gedronken en werd het een gezellige avond!

Maandag gingen we voor de verandering een keer naar het strand om te surfen en te hardlopen. Met Martijn ging het al beter en zo kon Luuk wat mooie foto's en filmpjes maken. Weer thuis aangekomen was de planning om naar Michelle te gaan (dochter). De zwembroek kon weer mee want ook hun hadden een zwembad in de tuin! Daar aangekomen zaten ze allemaal gezellig in de voortuin op ons te wachten. We hebben ons voor gesteld aan Michelle en haar man Tony en hun drie dochters Carlz-anne, Taryn en Jordan (17,19,21jr.) We gingen ook weer barbequen dus dat beloofde een gezellige avond. Tony kwam aanzetten met heineken biertjes want volgens hem waren deze toch de beste! Er stond ook een grote boot in de voortuin en daarover raakte we wat aan de praat, toevallig was hij net donderdag van plan om uit te varen op zee om te duiken en snorkelen. Taryn en een vriendin Tiffany gingen mee en wij werden ook gastvrij uitgenodigd. Hier konden we natuurlijk onmogelijk nee op zeggen! Martijn had zo dan ook zijn eerte duik zonder instucteur. Het was alweer laat en wij moesten vroeg op voor een dagje rottnest island dus het was tijd om naar huis te gaan.

Na een korte nachtrust ging de wekker om 6 uru en konden we ons voorbereiden om richting onze tour te gaan. Toen we onze tickets voor de boot, onze mountainbike en snorkel spullen hadden gehaald kregen we inderdaad pittig wat korting door onze vriend James! Het was een vrij grote boot en wij zaten voorin. Eenmaal vertrokken was de zee best wel ruig en kwam de punt ook helemaal los van het water als we over deze golven heen klapte. Na ongeveer 45 min. stonden we klaar met de mountainbike in de hand om het eiland rond te crossen. Het was totaal 22km dus was goed te doen. Er waren nog een aantal tussen stoppen waar je kon snorkelen en veel uitkijkpunten waar je mooie foto's kon nemen. Het was een erg warme dag (38 graden) en ook nog wel stijle heuvels. Toen deze zweterige tocht erop zat was het 2u en de boot vertrok pas om half 5. We keken even op de kaart van het eiland wat er nog te doen was. We vonden een cafe waar we lekker konden eten en wat biertjes konden drinken om de tijd de doden. Gelukkig wordt het vanzelf half 5 en konden we na een mooi daggie eiland weer naar huis. s`avonds hebben we met Jonh en Lynn nog gezellig wat t.v gekeken.

Het is onderhand weer ochtend en mochten weer naar het strand om de sportman uit te hangen. Het is Martijns laatste les en kan nu dan ook voortaan zonder leermeester het bord besturen! Na het sporten gingen we nog even naar het winkelcentrum om onze foto's op te halen. We hadden 2 onderwater camera's en die waren helaas niet digitaal. We hebben nog wat rond gelopen en zijn weer naar huis gegaan. Thuis aangekomen hebben we snel omgekleed omdat Harry de broer van John op ons zat te wachten. Wij waren wel in voor nog een familie bezoekje want tot nu toe was het allemaal best gezellig;). Daar aangekomen en ons voorgesteld gingen we gezellig met ze 6e onder de airco zitten met een happie en natuurlijk een australisch biertje. Na wat gepraat te hebben was het onderhand al weer etenstijd. Harry stelde voor om ons mee te nemen naar een goed chinees restaurant waar wij natuurlijk ja op knikte! Het was een minuut of 5 rijden en het duurde een minuut of 10 voordat de hele tafel volstond met verschillende soorten eten. Dit was allemaal erg goed geregeld en superlekker. Eerlijk gezegt ook niet erg duur:P. De buikjes waren weer rond dus tijd om te gaan. Harry vroeg of we nog eventjes kwamen nazitten en dat hebben we gedaan. Toen we nog wat hadden nagepraat moesten we nog de dure whiskey proeven van Harry. Dat vonden wij helemaal niet erg! Nu was het wel tijd om weer op huis te gaan want wij mochten er weer rond 6 uur uit om met Tony de zee te bekennen.

Moeilijk ontwaakt en de wekker weer een rotschop gegeven zijn we met liters zonnebrand richting Tony gegaan. Het werd vandaag 40 graden. Bij Tony aangekomen moesten we nog even wachten op het inladen van de duispullen. Zo hadden we nog even tijd om Tiffany te leren kennen. Ongeveer na een halfuurtje konden we de boot aankoppelen en de zee onveilig maken. We moesten de trailer het water in rijden en dan de boot afkoppelen. Nog even een parkeerplaats vinden voor de auto en dan klaar om te gaan! Het was nog afwachten of de motor starte maar dat was geen probleem. Tony wist al een mooi plekkie en dat was maar 30 min. varen. Daar aangekomen Gingen Tony, Martijn en Taryn duiken. Luuk en tiffany bleven op de boot zonnen en je kon van het dak af (4m) duiken. Dat was wel leuk vermaak, ondertussen na ongeveer een uur onder water kwam het 3 tal weer boven. Natuurlijk waren Luuk en Tiffany benieuwd naar de duik. Het was jammer genoeg niet heel helder water maar toch waren er veel vissen te zien en kon je in het rif onder rotsen door zwemmen. Afentoe waren deze kleine grotten zo smal dat je er net aan met je uitrusting doorheen kon komen! Weer terug op de boot deden we nog een klein rondje om wat rotsen, waar een aantal zeehonden op zaten. Daarna nog even op hetzelfde rif gesnorkeld voor een paar foto`s. Toen ging de koers weer richting de haven. We hadden nog een hele middag en avond over want het was pas 2 uur. Tony had dan ook de planning om gezellig bij hem een biertje te drinken en dan de halve finale van de australian open (tennis) te bekijken. Wij volgden dit al vanaf het begin en wouden het graag zien! Met etenstijd ging opnieuw de barbeque aan want wie houd er nou niet van hamburgers, kip en worsten? We zaten de hele avond mooi aan en hadden te veel bier op om nog naar huis te rijden.. Tony had nog wel een aantal bedden over en wij mochten daar vriendelijk gebruik van maken. Hij moest wel weer werken de volgende ochtend. Hij vroeg nog of wij mee wouden naar de drag race van morgen avond. Dit haden wij nog nooit gezien en waren erg benieuwd wat dit was. De afspraak was dat Tony ons 6 uur s`avonds op zou halen. We hadden nog even een leuke komedie gekeken (Paul) met de meiden en zijn daarna naar bed gegaan. Taryn had beloofd de vorige avond om pannekoeken te maken als breakfast.

Toen we de keuken binnen kwamen was ze inderdaad al goed bezig en rook het lekker. Onder het eten waren we aan het bedenken wat we gingen doen vandaag. Het is schoolvakantie en Taryn moest pas s`avonds werken. We zijn uiteindelijk op het idee gekomen om eerst supagolf te gaan spelen dan naar een bier brouwerij te gaan en als laatste nog naar een chocolade fabriek om uiteraard wat chocola te proeven! Dit alles was op de zelfde lange weg te vinden en lag dicht bij elkaar. Wij hadden geen idee wat supagolf was maar je moet het zien als golf met grote ballen. Je krijgt 4 verschillende sticks en een plastic balletje (ong. 4 cetimeter hoog) dan heb je voor elke hole een andere stick nodig. Het ligt eraan hoe ver en hard je moet slaan. De holes waren rond de 100 en 150m lang. We hadden erg veel lol want we bakten er niks van;). Na de 9e en laatste hole had Taryn de meeste punten en waren wij hopenloos verslagen. Toch weer een ervaring rijker.Nu hadden we wel weer trek in een biertje. In deze brouwerij hadden we veel meerkeuze en we hebben ook weer een nieuwe soort getest. We hebben met ze 3e even gezellig gezeten en het biertje was prima. De laatste stop was de chocolade fabriek waar we gratis chocolade konden proeven. Daar aangekomen kon je door een grote glazen want zien hoe de chocola werd gemaakt en hoe de mensen te werk gingen. Je kon hier ook van alles kopen en er waren duizenden soorten. Wij hebben wat rond gekeken en nartuurlijk de gratis chocolade geproeft. Nu was het was tijd om richting huis te gaan omdat tony ons op kwam halen voor de drag race!We hebben thuis met John en Lynn nog even wat gegeten. Om 6 uur ging de bel en konden we instappen om vervolgens de hele avond drag races te kijken. Na een uurtje rijden waren we aangekomen. Tony had 3 tickets gehaalt en ook nog extra dat we een rondje pitstop konden doen om de honderden auto's van dichtbij te bekijken. Toen we de poortjes voorbij waren hoorde we het enorme geluid al van zwaar opgevoerde v8 motoren. Tony had 3 stoeltje meegenomen dus konden we langs de racebaan (400 meter lang) plaats nemen op de verhoogde stukken gras. Bij de stoplichten stonden de 2 volgende auto's alweer klaar om tegen elkaar te racen. Eigenlijk waren oordoppen goed aangeraden maar die waren we helaas vergeten. Met groen licht vlogen de auto's naar de eindstreep en waren daar al in 8 seconden!. Er waren ook nog motors die gigantisch waren opgevoerd. Deze waren net zo snel als de auto's. Zo zaten we een aantal uurtjes mooi aan met het biertje in de hand . Het was nog steeds boven de 30 graden dus daar was ook niks mis mee;). We deden nog even snel een rondje door de pitstop voordat de nitro auto's klaar waren om te starten. Het was erg intresant om de auto's van dichtbij te bekijken. De meeste mensen waren bezig met sleutelen omdat ze na de race alles weer checken. Als er een auto werd gestart was het ook bizar hoe zwaar dit klonk! Het was tijd om weer een goed plekkie te zoeken in het gras. We waren erg benieuwwd naar de zogenoemde nitro auto's. Per minuut verbruiken ze 256 liter benzine dus er werd wel wat van verwacht. Toen ze aankwamen rijden hoorde je ook duidenlijk het verschil tussen de lichtere en de zwaardere motoren. Met onze oren dicht keken we hoe ze met veel vuur en geweld en een enorm geluid naar de finish vlogen. Dit gebeurde in 4 seconden en met een snelheid van 500 km per uur. Er kwam ook nog een race met nitro motors. Deze waren iets minder snel (6sec) maar ook net zo verbazingwekkend! Onderhand ging de klok alweer naar 12 uur toe dus hebben we een einde gemaakt aan weer een nieuwe ervaring.

Alweer een week verder hebben we deze zaterdag besloten om relaxed thuis te blijven. We hebben wat films gekeken en wat spelletjes gespeelt op de playstation 3. Ook nog beneden even gezellig de dames tennis finale gekeken. S`avonds hebben we ook rustig aan gedaan. Zondag zouden we eigenlijk opnieuw weer met de boot uit gaan varen maar helaas was er iets mis en ging dit niet door. We zouden smiddags de heren tennis finale wel bij tony en Michelle gaan kijken.Ook dit werd afgebelt omdat ze zaterdagavond tot 6 uur s`ochtends hadden doorgefeest. Het werd voor ons opnieuw dan maar een relaxed daggie. Om half 5 smiddags begon de finale en duurde 6 uur. Het werd de langste finale in de historie en het was prachtig om te zien! Het nam wel de hele avod in beslag en zijn dan ook na een filmpie naar bed gegaan. De maandag is aangebroken en dat betkent onze laatste dag in Perth. We zijn pas rond de middag ons bed uitgekropen want een keer uitslapen was ook wel weer lekker. opnieuw hadden we niks in de planning dus zijn we weer wat gaan gamen en hebben we wat filmpies gekeken. Als dank van ons gratis verblijf hebben we John en Lynn getrakteert op een avondje uiteten. Het werd een thai's restaurant met uitkijk op de zee en ondergaande zon. We zaten gezellig op de eerste verdieping buiten op het balkon. We hadden een tafel vol met een aantal verschillende soorten gerechten besteld en zo kon je pakken waar je trek in had. Na een leuk avondje eten was dat een goeie afsluiter van onze vakantie in een vakantie. Onze planning was om de volgende morgen rond een uur of 9 te gaan rijden. Zo konden we s`ochtends nog even afscheid nemen van deze lieve mensen. Met een goed gevoel zijn we vertrokken naar adelaide.

• 07 Februari 2012 - 08:29

Frans {je Vader}:

Wat is dit toch weer een mooi verslag en wat hebben jullie weer een hoop gezien en gedaan daar in perth.Vooral heel veel gebarbequed en bier gedronken lees ik.Maar jullie hadden heel veel tijd over om een nieuw verslag te maken ik moest er echt voor gaan zitten. Maar dat vind ik niet zo erg daar heb ik de tijd voor.En wat is de volgende sport wat je gaat beoefenne Martijn? want je hebt er al een paar gehadt daar in aussie. maar jongens een hele goeden reis naar adelaide en de foto,s zijn zeer mooi.

• 08 Februari 2012 - 17:20

Jan De Vries:

hoi Martijn en Luuk , het is volgens mij werkelijk gigantisch wat jullie meemaken en volgens mij zijn jullie echte Aussie´s aan het worden. Mooie reportage´s en goeie verslaggevingen worden volgens mij Door jullie volgers gewoon ZEER GEWAARDEERD ! KLASSE !

P.S.

EINDELIJK BIER EN VROUWEN IN DE VERSLAGGEVING !!!!!!!!!!!!!!!!

MISSCHIEN EEN IDEETJE OM BIJ ELK VERSLAG EEN TOP 5 SAMEN TE STELLEN
    (FOTOOOOOOOOOOOOS EN VIDEOOOOOOS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

See you later alligators ,
    Jan de Vries

• 09 Februari 2012 - 18:16

Pap En Mam ( Luuk ):

hoi levensgenieters zo zo daar moet je wel even voor gaan zitten , mooi geschreven verslag hoor en natuurlijk weer veel foto's. Deze belevenissen in aussie zullen jullie lang blijven heugen. Op naar Melbourne en hopen dat jullie snel werk kunnen vinden groetjes xxxx

• 15 Februari 2012 - 01:36

Renai:

Wat een (lang) maar top verhaal mannen! Jullie maken daar in een week meer mij dan hier in een heel jaar! Goed om te zien dat jullie het nog naar jullie zin hebben.. geniet er nog maar even van! cheers!

• 15 Februari 2012 - 14:40

Stef:

zo jongens lang verhaal en hoop biertjuhs gedronken merk ik al ahahh;) tot snel:P

• 16 Februari 2012 - 09:48

Steve:

Tijd teveel ;)? Mooi verhaal hoor en brute foto's van 't drag racen!