achtste maand - Reisverslag uit Xinji, China van Martijn Willms - WaarBenJij.nu achtste maand - Reisverslag uit Xinji, China van Martijn Willms - WaarBenJij.nu

achtste maand

Blijf op de hoogte en volg Martijn

04 Juli 2015 | China, Xinji

We begonnen deze maand met 2 nieuwe studenten een amerikaan en een roemeen, en de amerikaan had al veel ervaring in kungfu dus dat was wel cool om te zien. Een week later zat de tijd erop voor de australier, dus nu waren we weer met zijn 8en. Deze grading was de eerste keer dat ik geen nieuwe vorm had te graden dus voor mij was het rustig aan.

En dan was eindelijk het moment daar een trip voor een paar dagen naar de Shaolin Temple!! 1 student bleef op de academie omdat ze al een keer daar geweest was, de rest as klaar om te gaan. We gingen vroeg in de middag naar de stad om wat te eten en de laatste treinkaarten te regelen, rond 10 uur stapten we op de trein en na een nacht met de trein (in een slaapbed) kwamen we aan in Zhengzhou, een stad op 2 uur rijden van de tempel. Het was 4 uur in de ochtend en we moesten 2 uur wachten op de eerste bus maar we zagen 2 taxi`s dus vroegen we hoeveel het zou kosten voor een rit. Ze pakten een kaart met de kosten en ezen naar 135 kuai dat was een hele goede prijs dus stapten we in en reden we naar de tempel eindelijk daar aangekomen bleek dat ze wezen naar de km en niet naar de prijs en bleek het een paar honderd meer te zijn dus na wat kwade onderhandelingen konden we beetje korting krijgen maar nog steeds te veel betaald. Maar we waren er in ieder geval dat was het belangrijkste.

De eerste dag gingen we de berg op waar buddhidharma (grondlegger van chen boedihisme in China en shaolin kung fu) 9 jaar zou hebben gemiditeert in een grot tegen een muur en op de top was een groot standbeeld van hem. Voor de rest keken we rond in de omgeving, ook keken we tijdje naar trainingen op een groot plein van scholen rond de tempel. Het was cool om te zien, het was net alsof het een millitaire basis was en alles was bijna precies hetzelfde als wat wij deden dus dat gaf ons wel een goed gevoel, dat we gelijke traininingen hadden.

De tweede dag begonnen we met het bezichtigen van de Shaolin Temple. veel gebouwen waren gerenoveerd vanwege branden in vroegere oorlogen maar het zag er allemaal nog steeds geweldig uit en er was ook een gebouw waar de monniken vroeger trainden en er waren veel verzakkingen in de vloer en ze zeggen dat dit komt door jaren van trainingen. Ook bezochten we een korte performence van shaolin monks. Het enigste dat een beetje teleurstellend was, was dat het te commercieel begint te worden veel kraampjes met monniken die spulletjes verkopen, dat is ook de reden dat je niet veel mensen ziet trainen in de tempel zelf, ze gaan nu naar andere plekken om te trainen en daarom gaan veel meesters weg van de tempel. Ook onze meesters zijn mede om die reden weggegaan. Maar desalnietemin was het geweldig om te zien. Naast de tempel kon je de pagoda forest bezichtigen de grootste forest van china. Daarna gingen we naar een andere berg voor een hiking tocht. In het begin waren er een paar tempels en 1 van die tempels had 4 waterputten en ze zeggen dat elke put een andere smaak heeft dus dat moesten we even proberen, en hoewel klein je proefde het verschil: bitter, zoet, zout en peper. Na veel trappen te hebben gelopen hielden ze op en begon het hiken na een paar uur lopen klimmen en klauteren hebben we de top bereikt, en was het ook weer tijd om terug te gaan voor het donker werd.

De derde dag gingen we verderop de songyue pagoda en de fawang tempel bezoeken. De pagoda behoort tot de belangrijkste 5 van china en de fawang tempel had ook een paar pagoda`s. Daarna gingen we de stad Dengfeng in om te shoppen voornamelijk wapens en monk outfits. Zelf heb ik een meteor hammer gekocht en training nunchuks, ook heb ik een gouden taichi/kungfu outfit gevonden.

De vierde dag waren gingen sommige van ons weer terug naar de academie alleen 2 andere studenten en ik wouden nog wat langer blijven, dus splitste de groep zich op. Na een vroeg en goed ontbijt gingen we naar Songyang mountain, 1 van de 5 great mountains in China. Op weg naar boven waren veel tempels te bezichtigen en het uitzicht was gigantisch mooi. Op de top zou een altaar zijn dus we waren wel benieuwd hoe dat eruit zou zien dus eenmaal na een klim van 1491,73 M met alleen maar trappen bereikten we de top en het enige wat we vonden was een oude tafel dat moest functioneren als altaar hahah. Daarna gingen we via een andere route naar beneden om de Luya waterval en de Ten pool valley te bezichtigen. Deze route waren er geen tempels maar de natuur was een stuk mooier en de route was wat meer hiking achtig in plaats van trappen.

De volgende dag begon met het bezichtigen van de echte performance van de shaolin monks dat was wel heel vet om te zien veel vormen met wapens en animal style en 1 van hun gooide een throwing needle door een stuk glas. Daarna pakten we de taxi met al onze spullen en gingen we naar een andere hostel in een Louyang een stad verderop met veel dingen om te bezichtigen. We kwamen aan in de middag en hadden nog tijd om de White horse temple te bezoeken, dit was de eerste boedhistische tempel in china. veel teksten geschiedenis over het ontstaan van het boedhisme in China kan je hier vinden dus dat was wel interessant. Daarna zijn we naar de Old Town gegaan om wat te eten en het ziet er echt nog beetje uit als oud China dus dat was wel leuk.

De zesde dag gingen we naar de Longman Grottoes, een heuvel langs een brede rivier dat lijkt op een bijenkorf vanwege de gaten erin. Er zijn heel veel standbeelden in de de gaten gekerfd met in het midden een gigantisch standbeeld. Aan de overkant van de rivier was een villa/tempel te bezichtigen en een soort van tuin met veel kleine monumenten en een muur vol chinese poezie.

De dag erna bezochten we Longtan valley, een grote vallei met veel natuurlijke monumenten, watervallen en rotsformaties. Deze dag was het niet zo mooi weer maar dat maakte in dit geval de natuur hier alleen maar mooier met de wolken tussen de bergen door. Ook was er een stuk rivier dat omhoog leek te stromen door een optische illusie dus dat was wel grappig om te zien. Toen we terug waren in louyang hebben we een goed restaurant gevonden met westers eten waar we van alles hebben besteld wat we al maanden niet meer hadden gegeten.

De laatste dag was een beetje relax daggie, beetje uitslapen en de stad verkennen en in de avond was het weer tijd om terug te gaan naar de academie. Toen we de volgende ochtend aankwamen waren we bekaf van de treinrit want dit keer konden we geen slaapbed krijgen dus hebben we ff tukkie gedaan en in de middag afscheid genomen van de roemeen, en in het weekend kwam er een nieuwe student uit australie dus we zijn nog steeds met zijn 8en.
Ondanks al de toerisme bij de Shaolin temple waren het voornamelijk chinesen dus nog steeds nauwelijks engels. Dus het was ook een goede trip voor onze manderijns lessen. we konden ons best goed wegwijs maken maar ik heb ook gemerkt dat ik nog steeds veel te leren heb in manderijns.

Na het weekend vroeg master bao welke vormen we wilden doen in de compititie en ik koos voor de chinese moon broadsword en de snake form en we doen de schools groupform met 6 man dus dat wordt veel trainen de komende 2 weken voor de compititie. Ben benieuwd hoe we het gaan doen daar met z`n allen.

• 04 Juli 2015 - 08:51

Frans :

Wat een mooi verslag van jullie uitje. En wat hebben jullie een hoop tempels gezien en trappen hihi.
    En als ik het zo bekijk dan heb je een hele gezellige ploeg nu. En ik wens jullie een heel goed en mooi toernooi toe. Vind alleen zonde dat niet alle foto's er op staan. Groetjes Frans.